Ronald Reagan Presidential Library
Digital Library Collections

This 1s a PDF of a folder from our textual collections.

WHORM Subject File Code: pro11

(Public Relations: Motion Pictures — Film Strips — Recordings)
Case file Number(s): 241255 (1 of 3)
Box: 19

To see more digitized collections visit:
https://www.reaganlibrary.gov/archives/digitized-textual-material

To see all Ronald Reagan Presidential Library inventories visit:
https://www.reaganlibrary.gov/archives/white-house-inventories

Contact a reference archivist at: reagan.library@nara.gov

Citation Guidelines: https://reaganlibrary.gov/archives/research-
support/citation-guide

National Archives Catalogue: https://catalog.archives.gov/

Last Updated: 05/13/2024


https://www.reaganlibrary.gov/archives/digitized-textual-material
https://www.reaganlibrary.gov/archives/white-house-inventories
https://reaganlibrary.gov/archives/research-support/citation-guide
https://reaganlibrary.gov/archives/research-support/citation-guide
https://catalog.archives.gov/

S

Office of the Director

o 041985

July 10, 1984 22

o
Dear Jim: /4;?g925azfif

_/,. P e !
) . . e ey A - S
I thought you would find interesting the enclosed our /Aliruxf:'</f
11170 7= oA ’.turing General Juiui we veoocy, JL., P
Cklaij.uluu. VL LLIC UULLLL Wl LD VL u‘taff, MiChael H. ArmaCOSt, Under 4((':1/;; N ;‘V

Secretary of State for Political Affairs and Peter Ueberroth,
President, Los Angeles Olympic Organizing Committee.

Also enclosed is a media reaction report on Under Secretary
Armacost's program. We will send you similar media reaction on
Mr. Ueberroth's program once we have a complete report.

Best regards.

Sincerely,

Charles 7. Wick
Director

The Honorable

James A. Baker III

Chief of staff and
Assistant to the President

The White House



WORLDNET 38/EANET 3

June 27, 1984

GUEST:
Michael H. Armacost

Under Secretary of State .
for Political Affairs

Significant Reaction and Usage

MANILA

. -

RPN-Channel 9, on its 7 P.M. and 11:30 P.M. June 28 newscasts
.headlined Amb. Armacost's comments on U.S. military facilities in the
Philippines. The same report was rebroadcast on the network's 7 A.M.
(Filipino language) news show June 29. The 7 P.M. June 28 broadcast
was transmltted by domestic satellite nationwide to an audience
estimated at four million v1ewers.

MBS-Channel 4 (government), which was program site for the
transtmission, broadcast the full interview live and carried reports
on its 7 P.M. June 28, 12:30 A.M. June 29, and 7 A.M. June 29
newscasts. The full program was rebroadcast at 8:30 P.M. on June 29,

GMA-Channel 7 aired the WORLDNET story as a lead item on its 7 P.M.
and 11:30 P.M. June 28 newscasts., The 7 P.M. report gquoted
Armacost's remarks on Third World debt problems and on U.S. mllltary
facilities in the Philippines.

Four ma‘jor Manila dailies carried WORLDNET articles in their June 29
editions. :

Bulletin Today, the nation's largest daily (315,000), carried a June
30 front-page WORLDNET story entitled "Armacost Assures ASEAN"
emphasizing the Under Secretary's statement that ASEAN allies "face
no danger from U.S. sales of defensive weapons to China". The
article also reported his explanation of America's "cautious and
prudent®™ military relationship with China.

The Daily Express (120,000) carried a page-one story June 29 entitled
"We'll Get Out If You Tell Us To — Armacost" focusing on the Under
Secretary's comments on U.S. military facilities in the Philippines
and mentioning U.S. intentions to continue improving U.S.-ASEAN
relations.




-2-

The Daily Express followed up June 30 with a by~line column by
influential commentator Teoddro Valencia which said, in part, "State
Department 's Michael Armacost said that the United States would pull
out her military bases if a majority of the Filipino people would ask
that the United States get-:out. He's that certain that nobody can
pull a majority vote to have the U.S. forces removed. At this state
of our relations with the United States, what America wants, that's
what will happen. The truth is that even if we were to ask Americans
to pull out their bases, they'll stay and nobody can make them go."

Times Journal (78,000) carried a July 1 article headlined "A Threat
To ASEAN" — "Sino-U.S. Arms Deal Alarms Group". The story, based on
a Reuters report, quoted Indonesian Foreign Minister Mochtar
Kusumaatmadja as saying that ASEAN was concerned and puzzled about
possible U.S. arms sales to China. Reacting to Armacost's comment

- that arms sales would pose no threat to the region, the Foreign
Minister was quoted as saying his reaction was "concern and a little
bit of puzzlement (at) why they should do it. I think it is based on
a naive assumption that this needs to be done to use the Chinese as a
balance against the Russians But that's a very risky thing to do."

Business Day (47,000) published an article July 2 entitled "Armacost-
Confirms U.S. Bases Policy” emphasizing his comments on the
U.s.-Philippine military bases agreement and quoting the Under
Secretary's comments on regional security and other ASEAN matters.

AP Manila Bureau Chief David Briscoe filed a story (6/27/84 1020 GMT)
headlined "U.S. Official Scores Soviet Threat." The report noted
that Armacost was appearing from Washington on a USIS WORLDNET
program and said that the questions from the panelists in five
countries focused on a possible threat from China, but Armacost said
"the Soviets pose a greater threat to Southeast Asia." The AP story
also included Armacost's remarks on the U.S.-Philippine military
bases agreement, possible sale of F-16 jets to Thailand, and
Administration policy on protectionism. )




BANGKOK

TV Channel 5 broadcast 30-minute clip of Armacost interview in its
June 29 Sunday evening commentary program to an estimated audience of
two million.

TV Channel 7 carried a fiVéjminute report on the interview in its
prime-time evening newscast June 28 to an audience of 5 - 7 million
viewers. _

Thai Language Press’

Daily News (300,000), Matichon (80,000) and Matuphum (30,000)
all gave significcant coverage to the Armacost interview in
their June 28 editions.

) English Language Press

Bangkok Post (35,000) and the independent Nation Review
(20,000), carried inside—page photos and news articles featuring
Armacost's answers to inquiries on Thailand's request to.buy

F-16 aircraft, the Thai-Lao border dispute, and Sino-U.S.
relations. The afternoon tabloid Bangkok World (10,000) of June
28 carried similar items on its front page.

Radio Thailand broadcast excerpts in its June 28-29 news and
commentary programs.

J. A..KARTA

TVRI, Indonesia's nationwide government run television station, used
more than twenty minutes of the EANET interview during fts prime time
evening English and Indonesian language broadcasts on. June 28. TVRI
featured Ambassador Armacost's responses to questions from Jakarta,
but also included brief segments of - questlons from the other
countries.

Over the weekend, TVRI used two minutes of the telecast on its Sunday
morning weekly news roundup program.

Kompas (Indonesia's largest and most respected paper with a
circulation of 400,000), in a two-column headline article June 29
reported, *Michael Armacost: U.S.-PRC Relations Not Something To
Worry Rbout"; "The long-distance interview...clearly reflected the
ASEAN journalists' anxiety about U.S. relations with the PRC in
recent years, particularly since President Reagan's recent visit to
China. In reply to questions from three ASEAN countries, Armacost
said U.S. relations with the PRC were being conducted in the context



-4

of safeguarding stability in the SE Asian region, so they (i.e.
U.S.~China relations) are not something to worry about....Armacost
stressed that the U.S. will continue to support ASEAN..."

Sinar Harapan, Jakarta's only evening paper and its second largest
daily (200,000), carried &" page-one photo June 28 of the program from
TVRI studios. The paper also published an editorial on the EANET
interview in its July 2 edition. Excerpts follow.

"What was interesting in the long-distance interview between
U.S. Under Secretary Michael Armacost and newsmen in Jakarta, -
Singapore, Kuala Lumpur, Bangkok and Manila was the prominence
of U.S.-PRC relations as a problem.... What clearly stood out
from the interview was that intensified strategic relations
between the U.S. and the PRC worried certain circles in the
ASEAN states. It was also obvious from the responses of Under._
Secretary Armacost that in the view of Washington, D.C., there
was really no reason to be worried. It can be concluded simply
that the U.S. regards cooperation with the PRC as a powerful
counterbalance to the Soviet presence in Asia, and especially as
a means-to keep the Soviet Union preoccupied along its border
with the PRC.... These excerpts and those from the statements
of President Ronald Reagan, Secretary of State George Shultz,
and other senior U.S. officials reflect the strategic view of
Washington of Asia shortly before the end of the 20th century.
It is that stability and growth in Asia will be based on the
strategic cooperation of the U.S., Japan and the PRC and in this
process we can assume the emergence of a relatively successful
PRC with its four major modernization programs."

Merdeka (60,000), and the English language Indonesia Times_(20,000),
carried an AFP wire story from Manila. Suara Karya (100,000) and -
Pelita (55,000) carried page-one photos.

[

All local wire services (Antara, the national news agency, and the
KNI agency) carried excerpts over the weekend from the Wireless File
transcript. .

Ambassador John Holdridge cabled the- following message to Under
Secretary Armacost: "Congratulations on your fine performance on
WORLDNET to ASEAN countries June 28. Watching the entire program
live in Jakarta, I felt your responses were right to the point and
contributed greatly to set a favorable tone for the upcoming ASEAN
dialogue. Local coverage of the interview both on TV and in the
press has been excellent and we expect to see more after the Idul
Fitri holidays. Best Regards."”



KUALA LUMPUR

June 28 EANET 3 with Under Secretary Armacost received positive and
unprecedented electronic and print media coverage on all RTM
newscasts and in the Malay, Chinese, and English-language
newspapers. BERNAMA, the National News Agency, also carried the
interview as a feature item.,

RTM-TV (est. audience 3 million) broadcast June 28 three minute lead
item on Armacost interview in four languages (Malay, Chinese,
English, Tamil). This coverage was the greatest ever accorded an
American official on RIM Television news.

TV coverage focused on Malaysian questions concernlnq U.S.-China
relations. : ce

I

Newspaper vaerage

All major Malay, Chlnese and English-language press, published
Armacost interview as June 29 front page lead stories. Major
focus: U.S.-China and U.S.-ASEAN relations, international debt.
crisis, and growing Soviet military power in the region.

Chinese Press gave most extensive coverage, with front-page stories
and photos in all the major papers. Coverage's major thrust was:
U.S. military aid to P.R.C. does not represent threat to ASEAN
security.

Nanyang Siang Pau, front-page banner headline: "Soviet Union is
more a military threat to ASEAN than Ch1na -~ Senior U.S.
official told ASEAN journalists.” )
Sin Chew Jit Poh, headlined its story: "U.S. Under Secretary of
State —~ U.S. military aid to China will not endanger ASEAN,"
The paper's story reported on the role of the U.S. in the
region, "Armacost said the U.S. is now modernizing its defense
capability in the Pacific, providing Thailand and other front
line nations with defense equipment, and giving political
support for ASEAN's initiative to bring about a political
solution to the Kampuchean issue.™

Malay Language Press

Utusan Malaysia (largest Malay language newspaper group),
headlined its second-page story, "U.S. considers USSR greater
threat to S.E. Asia than China."

Berita Harian headlined its front-page story, "ASEAN need not
fear closer U.S.-China Relations."




English Language Press

New Straits Times (leading English-language daily) carried front
page banner headline, "U.S.-Sino military deals 'No threat'".
Story noted that top USG official "has soothed ASEAN fears that
U.S. military aid to China would enable increase of material
support for insurgent movements in Southeast Asia.”

Business Times published an editorial page article noting "U.S.
stands by position on world debt problem". Article also pointed
out Armacost's comment on growing Soviet threat to the region,’
U.S. modernization of its defense capability in the Pacific,
U.S. bases in the Philippines, and U.S. support of ASEAN
position on Kampuchea. The article noted that EANET "opens a
new window into U.S. foreign policy for Malaysia:"

Significant Audience Reaction

A senior Foreign Ministry official requested a copy of the program tape
for use in briefing other senior Foreign Ministry official re Secretary
Shultz' upcoming visit. He commented: "The press conference is most
timely. It will be a great help for us to be better prepared for
Secretary Shultz' visit. Officials will now know better what is on
Secretary Shultz' mind.

A prominent academic said "the satellite press conference shrinks space
and time. It can bring people closer together and faster. It should be
an effective means for explaining U.S. foreign policy.

A hlgh-level journalist said, "Satellite press conferences save expenses
and expose a speaker to more people at one time."



SINGAPORE

Singapore's EANET interview with Under Secretary Armacost received
lead story coverage on all.five Singapore Broadcasting Corporation
(SBC) evening news reports in four official languages (English,
Mandarin, Malay and Tamil) and reached approximately one-third of the
total population. .

Television

The SBC stations aired approximately 79 seconds of news film of the
program, the participants and the Under Secretary's response to a
question about the latest conflict on the Thai-Laotian border, as
well as extensive reportage and commentary on the program.

Newspaper coverage '

Berita Harian (Malay language) front-paged its extensive June 29.
story on the Armacost interview with the headline, "Arms sales to
China will not threaten this region."”

Straits Times (influential English language) published story on
Armacost interview as the lead item in its "Around ASEAN" section.
The story's headline read, "U.S. assurance to ASEAN continues - Arms
sales to China not a threat to the region." The article also carried
a photo of Ambassador Armacost with the caption, "Mr. Armacost - A
prosperous and secure China is more likely to be at peace with its

. heighbors.”

Audience Reaction

The Embassy termed Ambassador Armacost's appearance on EANET 3 "an
excellent exchange". According to the Embassy, Singapore's audience
generally agreed that the topic "U.S.-ASEAN Relations”™ was timely, coming
in the wake of what is perceived here as moves by Washington to
strengthen its ties with the PRC. They felt that the program was an
opportunity or a channel through which existing doubts about the U.S.
commitment to the region could be cleared, especially in the context of
the Sino-U.S. rapprochement.

HONG KONG

Radio Television Hong Kong used segments of the program on its
regular Sunday in-depth news feature broadcast "This Week" on July 1.




-8-

Several pro-Taiwan and independent papers featured Under Secretary of
State Armacost's remarks to ASEAN area reporters at the EANET
conference.

In headlines, the leading pro-Taiwan Hong Kong Times (60,000) said
"Communist countries threaten Asia; ASEAN concertedly points to
Communist China". The leadlng center-right Sing Tao Jih Pao
(125,000) said "U.S. Sells China Arms Just To Guard Against Soviet
Union, Constituting No Menace to ASEAN". Citing UPI-Hong Kong, the
independent Bong Kong Daily News (45,000) said “U. S. Arms Sales to
China Will Not Affect East Asian Security".

Most pro—-PRC papers picked up AP and Reuter accounts of the EANET
Armacost interview. The Wen Wei Po (100,000) published a special
report with a headline: "U.S. Under Secretary of State Says China is
- Important To Global Balance of Power". ce

The Hong Kong Commercial Daily (95,000) has this headline: "China
Buys U.S. Arms To Defend Itself Against USSR; Won't Threaten ASEAN
Nations".

The leading English-language paper, South China Morning Post (65,000)
used a combined AP and Reuter story datelined Washington on the
Armacost interview. The headline read: “"Arms Sales 'To Secure
Border*". The story led off by saying that "“the Reagan
Administration has assured Southeast Asian officials that a possible
U.S. weapons sales to China is for defense against the Soviet Union
and will pose no threat to the region...."




























































































































