
Ronald Reagan Presidential Library
Digital Library Collections

This is a PDF of a folder from our textual collections.

Collection: Dobriansky, Paula: Files 
Folder Title: Conference on Security and Cooperation in 

Europe 1985-1986 [05/31/1986] (4 of 4)
Box: RAC Box 1

To see more digitized collections visit: 
https://www.reaganlibrary.gov/archives/digitized-textual-material 

To see all Ronald Reagan Presidential Library inventories visit: 
https://www.reaganlibrary.gov/archives/white-house-inventories 

Contact a reference archivist at: reagan.library@nara.gov  

Citation Guidelines: https://reaganlibrary.gov/archives/research-
support/citation-guide 

National Archives Catalogue: https://catalog.archives.gov/

https://www.reaganlibrary.gov/archives/digitized-textual-material
https://www.reaganlibrary.gov/archives/white-house-inventories
https://reaganlibrary.gov/archives/research-support/citation-guide
https://reaganlibrary.gov/archives/research-support/citation-guide
https://catalog.archives.gov/


-80-

widely ignored, or treated with extreme skepticism. An active 
and imaginative "rumor mill'' fills in much of the news gap. 
Foreign radio broadcasts are not jammed, and are a major source 
of both foreign and domestic news for many Romanians. Romanian 
libraries carefully control access to information, especially 
to historical source materials. 

In this reporting period there were no Western periodicals 
or publications sold to the general public in Romania, although 
a variety of technical journals and other Western publications, 
in limited quantities, are available to selected government and 
party officials, academicians and scientific researchers. 
There are no American or other Western books or periodicals 
sold at Romanian newsstands, even in those hotels used 
primarily by foreigners. Although Romanian efforts to limit 
their access were apparent during the reporting period, some 
Romanians continued to gain access to Western publications 
through foreign missions' information centers and libraries. 
Some very few Romanians have subscriptions to Western 
periodicals, usually individually purchased during foreign 
travel._ The Romanian Government does not grant permits for its 
citizens to use foreign exchange for Western periodical 
subscriptions. American books, usually out-of-date scientific 
or technical works, are sometimes available in second-hand 
bookstores. 

The severe energy and hard currency shortages faced by 
Romania have cut down on both the purchases of foreign 
productions and and the total air time of Romanian national 
television. As a result, opportunities for the airing of 
American productions have remained low. Budget restrictions 
left Romania one of the only countries in the soccer world 
without television coverage of the 1986 World Cup Competition. 
A limited number of American television shows were broadcast, 
however, in the reporting period. Older American films are 
shown commercially on a regular basis in Romanian theaters and 
on Romanian television. 

Poland. Although it is not as open as during the 
Solidarity period of 1980-81, the Polish media remain the least 
shackled in the Warsaw Pact. The press continues to be a forum 
for lively debate on domestic issues with a relatively wide 
diversity of philosophical positions maintained by individual 
publications. They can all be expected to present contending 
views on economic reform, party ideology, cultural issues and 
the role of the church, as well as social and family problems, 
housing conditions, drug and alcohol abuse and many other 
subjects. Newpapers that are not party organs contain a 
considerable amount of information on cultural events and 
sociological developments in the United States. Even within 
the sphere of international issues, and specifically those 
involving East-West relations, the Polish media contain a 



-81-

handful of well-known journalists who frequently treat 
individual subjects, such as arms negotiations, by focusing on 
the facts and eschewing usual public propaganda lines. Many 
journalists who during martial law were dismissed or who 
resigned in protest are active again in a variety of 
smaller-circulation but widely read publications. Despite 
occasional highly publicized crackdowns on individual 
underground publishing operations, the underground press 
continues to thrive, churning out leaflets, books and 
videotapes on a variety of subjects. During the reporting 
period satellite television has been widely discussed by the 
Polish media, which considers satellite viewing in Poland as 
inevitable and have reported that approximately 300 persons in 
the Warsaw area alone now have the necessary equipment to 
receive direct broadcasts from the West . 

The more orthodox party and government officials attempt to 
retain tight control over the most influential print and 
electronic media, aiming at single-minded adherence to the 
prevailing government line. Poland is a country, however, 
where the editors of individual publications can and do wi'eld 
significant influence. Press censorship is practiced, and many 
articles are self-censored before they reach official eyes. 
The ·worth of an editor-in-chief is measured by his ability to 
run interference for his staff to get what is considered 
important in print. Within the parameters of official press 
policy, the Polish audience is exposed both to ideas and to 
means of handling controversial issues which would receive 
little or no public exposure in most other East European 
countries. The weekly press conferences of government 
spokesman Jerzy Urban with foreign journalists, which often 
have pointed questions and detailed informa t ion on domestic and 
foreign policy issues, are given extensive coverage in the 
official Polish media. 

No American periodicals or books are sold publicly in 
Poland, but personal and institutional subscriptions to some 
titles are possible, depending on the availability of hard 
currency. The USIA-produced "Ameryka" and "Problems of 
Communism" continue to be banned from distribution. Some U.S. 
news weeklies are found in public reading rooms and books 
published in the U.S. can occasionally be found in used book 
stores. Public and university library purchases of new books 
and periodicals from the U.S. are severely limited by lack of 
hard currency. We have received no reports of removal of books 
from library shelves. Thus, American books and periodicals 
already in library collections -- principally university 
libraries -- remain available to users. 

While the government of Poland facilitates private 
subscriptions to periodicals from communist countries by 
permitting subscribers to order them through the Polish central 



-82-

subscription office, control of hard-currency expenditure 
outside of Poland makes it almost impossible for an individual 
to subscribe to an American periodical. 

At the end of the reporting period, seventeen American 
films were playing in Warsaw's cinemas, including "Cotton 
Club," "Prizzi's Honor," ~nd "Terms of Endearment." A 
recently-published list of the ten most popular films in Poland 
during the first half of 1986 was dominated by six American 
titles. Although the lack of hard currency has made new 
acquisitions extremely rare, Polish television recently 
broadcast several U.S.-produced series and films. 

Approximately 75 percent of VOA Polish service shortwave 
broadcasts and 80 percent of Polish RFE broadcasts were jammed 
during this period. No VOA Polish medium wave broadcasts have 
been jammed, and reception on this band continues to be good. 

Hungary. Western publications have long been available for 
_ forints at major international hotels in Hungary and, ~ince 

last November, at newsstands throughout the city, although 
publications that have "embarrassing" articles do not appear. 

·Hungarian citizens can subscribe to Western periodicals, paying 
in forints. 

Hungarian media stepped up the coverage of the Chernobyl 
reactor accident after initial, minimum reportage. TV programs 
featured panels of scientists, film clips, and interviews with 
officials responsible for Hungary's reactor at Paks. Hungarian 
authorities provided the U.S. Embassy in Budapest with 
information on radiation levels on a daily, weekly, and monthly 
basis for three months following the accident . 

In March, 1986, the Hungarian government passed a new press 
law which set forth the rights and duties of the news media. 
The impact of the law, in effect only since September, remains 
to be seen. Neither the official press nor the samizdat 
publishers expect the laws to significantly affect their 
operations one way or another. 

The U.S. Embassy library receives a full range of U.S. 
newspapers and magazines, but these are read mostly by younger 
people, few by older, more established Hungarians. The Embassy 
deals with over a thousand readers every month and the post's 
Table-of-Contents service continues to be popular and 
well-used. Hungary translates and publishes the works of 
several science essayists and regularly laments the fact that 
the number of titles it translates is not matched by the number 
of titles the U.S. translates into English. 



-83-

Hungarian media faithfully hew to the Soviet foreign policy 
line and often quote TASS as a means of registering Hungarian 
disapproval of U.S. policies. Information from media meetings 
with American policy makers or spokespersons seldom finds its 
way into reporting. Though it typically refrains from 
anti-American diatribe, Hungarian-generated comment regarding 
American policy can often become harsh, such as the party 
daily's vicious attack on the U.S. air strike against Libya. 
Personal relations with media representatives remain cordial. 
For the most part, Hungarians listening to or watching Western 
radio or television are unimpeded. As a rule, Hungary does not 
jam RFE, VOA, or other Western stations. In contrast to the 
highly selective jamming of RFE in 1985, the Embassy is not 
aware of any jamming during this reporting period. 

German Democratic Republic. The GDR government attempts to 
control as much of the information available within its 
territory as possible . The official purpose of the media is to 
reinforce the values and beliefs professed by the GDR 
leadership and inherent in its social system. As ·a result of 
this policy, states with differing social systems are routinely 
represented in the worst possible light. GDR coverage of U.S. 
foreign and domestic affairs continues, for instance, to quote 
negative comments from the U.S. press out of context and 
presents distorted pictures of life in the United States. 

Print media within the country are effectively controlled 
and the import of foreign publications is t i ghtly restricted by 
postal regulations and border controls. The embassy has been 
able to distribute a variety of printed materials, including 
''Dialogue" and other USIA-produced magazines. These 
publications usually reach their recipients, whether mailed or 
delivered by hand. 

GDR broadcasting stations are state-owned and directed, but 
television and radio from abroad cannot be easily controlled. 
About eighty per cent of GDR households receive television from 
the FRG and practically every household receives western radio 
stations. The state does not try to discourage receipt of 
foreign broadcasts, but finds it necessary to counter criticism 
in foreign newscasts with stories in its own programming. 

Aside from U.S. communist party publications, U.S. 
magazines, newspapers and books are not available to the 
general public. The small number of books, magazines, journals 
and newspapers received by libraries and institutes are 
circulated only among a select group. Only a very few 
researchers and scholars receive subscriptions to U.S. 
publications. Although that is due in part to the difficulty 
of paying for them in hard currency, it also reflects official 
roadblocks to receiving such material through the mail. Small 



-84-

numbers of the "International Herald Tribune" and other western 
papers are also sold upon request for hard currency to 
foreigners in a few hotels catering to western visitors. 

About thirty U.S. titles each year are translated and 
printed by government-owned publishing companies, but the 
printings are small and the books often hard to obtain. The 
embassy sends books to recipients in the GDR and has exhibited 
books both in the embassy library and in the book fair in 
Leipzig. GDR law states that books "whose content violates the 
preservation of peace or in some other way is counter to the 
interest of the socialist state and its citizens" may not be 
distributed. There is no encouragement of any kind for wider 
usage of U.S. books and periodicals. 

Certain visitors are on occasion permitted to visit the 
embassy library for special events. The same people would not, 
however, be allowed to enter for routine use of the library. 

GDR television purchases some U.S. feature films for 
broadcast. Some films are obviously chosen for their 
entertainment value, others only because they represent a 
negative view of U.S. society. Western radio broadcasts (such 
as RIAS, VOA, RFE and BBC) are not jammed. 

Czechoslovakia. The poor performance of the Czechoslovak 
Government concerning the dissemination of printed, filmed, and 
broadcast information continued during the reporting period. 
Although information originating from socialist countries is 
prominently published and broadcast, information from the 
United States and Western Europe is hard to obtain and 
restricted by the Czechoslovak government. 

No American publications are sold openly in Czechoslovakia 
except for a few copies of the U.S. Communist Party newspaper 
"Daily World," which are seen on newsstands irregularly. Only 
rarely and haphazardly are a few, non-political Western 
publications sold in Czechoslovakia. During the reporting 
period, the Government of Czechoslovakia did not interfere 
overtly with the operation of the American Embassy library in 
Prague, which makes the nearly 5,000 American books and 114 
current U.S. periodicals in the English language accessible to 
the public daily. However, access to the library is clearly 
discouraged by the presence of armed Czechoslovak guards 
outside the embassy and the widespread fear among Czechoslovak 
citizens that they will have difficulties should they visit the 
library. Our embassy's press and culture section distributes 
164 subscriptions to America periodicals (105 titles) to 
Czechoslovak citizens and institutions under our periodical 
presentation program, but we continue to receive complaints 
that subscriptions are often interrupted. 



-85-

Some American books and periodicals are available on a 
restricted basis in technical and university libraries. 
English departments at the major Czechoslovak universities 
maintain collections of American literature but these contain 
many gaps, particularly in recent American fiction and 
criticism. Moreover, the departmental libraries are generally 
open only to faculty members and students majoring in English. 
The 1983 Czechoslovak Government directive that changes the 
terms of payment for periodical subscriptions from 
"non-socialist countries" from Czechoslovak crowns to U.S. 
dollars or other convertible currency is still in force. Since 
hard currency payment by individuals and institutions is a real 
burden, the long-term result of the directive probably is a 
substantial reduction in the number and variety of foreign 
publications purchased from the West. 

While the Czechoslovak State Library spends some $10,000 
annually on U.S. books, they are mainly of a technical nature 
and are available only to selected institutions and individuals. 

American films make up a larger percentage of films shown 
commercially than films from any other Western country. Among 
the U.S. films screened in Prague during the reporting period 
was the long-awaited "Amadeus" by Czechoslovak expatriate Milos 
Forman. Most U.S. films are at least several years old and 
contain nothing that could be considered offensive to socialism 
or to the Czechoslovak Government. American films rarely 
appear on Czechoslovak television. 

Radio Free Europe is jammed heavily in Prague and other 
cities, but it is often possible to receive its transmissions 
in the countryside or, by changing frequencies, to pick it up 
in the big cities. The Voice of America is not jammed. 

Bulgaria . Strong communist party control of the Bulgarian 
media continues. No Western periodicals, with the occasional 
exception of those published by Western communist parties, are 
made available to Bulgarian citizens. When foreign 
publications are provided for visiting Westerners, Bulgarian 
citizens are denied access to those publications. 

Western films and, in particular, American films are 
regularly shown in Bulgarian cinemas, "Tootsie" and "Frances" 
are recent examples. The national film archives -- open to the 
public -- continues to show an American film every Monday and 
Friday. During the past six months, Bulgarian television has 
shown Western programs on a regular basis. Many western plays 
are performed at Bulgarian theaters, and western music is 
regularly heard on Bulgarian radio. 



-86-

Working Conditions for Journalists 

Soviet Union. During this reporting period harassment of 
foreign journalists continued. Moscow-based American 
correspondents continue to be attacked in the Soviet media for 
allegedly tendentious reporting. In July one Moscow-based 
American correspondent was detained at Moscow airport and 
manuscripts were confiscated by Soviet authorities before he 
was allowed to proceed on his trip. 

Nicholas Daniloff, the Bureau Chief for US News and World 
Report, was arrested on August 30, charged with espionage on 
September 7 and was awaiting trial at the end of the reporting 
period. His release came only after prolonged, intense 
pressure from the United States Government and elsewhere. He 
was entrapped by Soviet authorities and was being used as a 
hostage in an attempt to force the release of a Soviet UN 
employee, arrested and indicted for espionage in the U. S . three 
days before Daniloff's arrest. 

Since the last report, the Soviet authorities have approved 
the application of the Wall Street Journal to open a Moscow 
Bureau. Approval is still being withheld, however, for a 
Washington Times bureau. 

For the first time in recent memory, the Soviets issued 
temporary accreditations to VOA correspondents. Clearly test 
cases, four VOA journalists were approved to cover the 
Tchaikovsky Competition and Goodwill Games. On the other hand, 
the Soviets denied a visa to one of three VOA correspondents 
scheduled to cover the Chautauqua conference in Yurmala, Latvia. 

During the reporting period the U. S. Embassy in Moscow 
issued 34 visas to Soviet journalists for permanent 
accreditation and shorter professional visits. No visas in 
this category were refused, nor were there any delays in 
issuance. A number of other Soviet journalists received U.S. 
visas as members of official delegations visiting the United 
States for other purposes, for example, to participate in 
meetings or sporting events. 

Romania. Romania openly seeks to manipulate and control 
journalists. A lecture from Romania's National Press Agency on 
the need for more objective reporting is standard procedure for 
all incoming journalists. Although the U.S. Embassy in 
Bucharest has vigorously complained when visas were not 
forthcoming, a number of U.S. journalists experienced 
difficulties in getting visas in the reporting period. Western 
journalists can obtain Government-arranged interviews and 
occasionally manage to make unofficial contacts with Romanian 
citizens, but, by and large, they depend heavily on diplomatic 
and Western business contacts as sources of information. 



-87-

There are no permanently-accredited American journalists 
resident in Romania. Approximately 20 single-entry visas per 
year are granted to visiting American journalists. Three 
non-resident American journalists are accredited in Bucharest, 
but they, too, are granted only single-entry Visas. 

Journalists from "Time" magazine and the "Christian Science 
Monitor" who wrote critical articles on Romania did not receive 
visas the next time they applied, though their requests never 
were officially rejected. Program deadlines forced a CBS "60 
Minutes" team also to cancel a planned visit when their request 
for visas remained unanswered for several months. While no 
American journalists have been expelled from Romania in recent 
years, a number have been denied reentry, evidently due to 
Romanian government displeasure over previous reporting. Only 
one Romanian journalist has traveled to the U.S. in the past 
twelve months. 

The Romanian Government provides opportunities for 
journalists to travel under controlled conditions, usually only 
to Government-approved destinations and with official escorts. 
Foreign journalists, may, however, travel unescorted by rental 
car or public transportation. Unofficial contact by 
journalists with individual Romanians is discouraged by a 
Romanian law, which requires its citizens to report contacts 
and the substance of conversations with any foreigner. 
Romanian stringers, hired by American and Western news agencies 
must have Romanian government approval. 

During this period there were no problems getting Romanian 
authorization for radio and television journalists to bring 
their own technicians, equipment, and professional reference 
materials into the country. There is meticulous recording of 
serial numbers, however. In the case of typewriters, a sample 
of the typeface must be submitted as well. 

American and other national press centers are allowed 
for certain events, the 1985 visit of Secretary of State George 
Shultz being one example. Events at the Romanian Foreign Press 
Club are very rare. 

Poland. Although interviews with Government officials must 
be officially arranged, resident and visiting American 
journalists rarely report any difficulty in obtaining access to 
important sources. The Polish government spokesman's weekly 
press conferences for foreign correspondents are well attended 
and often include newsworthy announcements and considerable 
give-and-take. Foreign journalists may travel freely without 
prior permission, although many have been stopped by provincial 
authorities for document checks and car searches. 



-88-

Technical equipment is imported without restriction, but 
technical assistance is not. Film crews and other technical 
personnel must be hired locally, and be approved and registered 
with the Foreign Ministry. The authorities continue to harass 
some news organization bureaus in Warsaw by refusing to allow 
selected employees of these organizations to continue working 
and rejecting work permit requests for others. We have heard 
no reports of either visiting or resident journalists being 
denied access to reference material for professional use. 

While no new permanent accreditations were granted to U.S. 
media representatives during this reporting period, the U.S. 
Embassy in Warsaw estimates that 19 visas have been granted to 
U.S. journalists not permanently accredited. The only visa 
refusals that the embassy is aware of involve a Voice of 
America correspondent who has been denied twice in the 
reporting period and a Newsweek reporter who was denied a visa 
because he interviewed Solidarity leader Bujak while he was 
still in hiding. No American journalists have been expelled 
from Poland during the reporting period and we know of no 
delays in issuing visas for visiting correspondents. There are 
now 16 U.S. journalists and two television producers 
permanently accredited in Poland. They and their families have 
multiple-entry visas which must be renewed every year. There 
are no travel restrictions in Poland for resident or visiting 
foreign journalists. 

Although the U.S. Embassy in Warsaw issued no visas for 
permanent accreditation to Polish journalists during the 
reporting period, six visas were issued for shorter visits. 
None were delayed or denied. 

The Interpress press center in Warsaw is open to both 
national and foreign correspondents. 

Hungary. American journalists generally have no difficulty 
getting visas for Hungary. The official press center 
''Pressinform" assists foreign as well as national journalists. 
By appointment, foreign journalists also have access to the 
Press Center of the Hungarian Journalists' Association. 
Several U.S. journalists enter Hungary on multiple-entry visas 
approved in 1982. The Embassy knows of no American 
correspondents who have been expelled from the country. 

Radio and television journalists can bring their own 
technicians and equipment into Hungary, provided advance 
notification is given and the items are registered with 
Hungarian customs authorities. They can also take with them 
reference materials for professional use without any 
difficulty. The U.S. Embassy in Budapest is not aware of any 
difficulties imposed on foreign journalists who seek to 



-89-

establish and maintain personal contacts and communications 
with either official or non-official sources, and there are no 
areas closed to travel in Hungary. 

During the reporting period, a PBS TV crew from KCET-Los 
Angeles spent six weeks taping a one hour special on the 
Hungarian revolution and its thirty year aftermath. Although 
the topic was sensitive, the project including spontaneous 
interviews with every-day Hungarians -- went forward as desired 
by the TV crew. 

During the reporting period, U.S. visas were granted to two 
permanently accredited Hungarian journalists and their 
families, and thirteen were issued to Hungarian journalists for 
shorter periods. No such visas were refused or delayed more 
than six months. 

German Democratic Republic. While foreign journalists are 
generally treated correctly by GDR officials, their ability to 
report on events in the GbR is severely limited by laws 
restricting travel, information and the ability to meet with 
officials and individuals. While accredited journalists are 
sometimes able to circumvent these laws, visiting journalists 
are required to follow a strictly orchestrated, escorted 
program organized by the Ministry of Foreign Affairs, and are 
issued visas only for the period of the program. 

AP and the "Communist Daily Worker" are the only U.S. 
organizations with resident permanent accreditation in the 
GDR. Their representatives, and their families, have 
multiple-entry visas valid for one year. The 11th SED Party 
Congress and the 25th anniversary of the building of the Berlin 
Wall account for the small reported increase in temporary visas 
for U.S. journalists in the reporting period. 

The GDR continues to deny approximately 100 American 
journalists visas per year. The U.S. Embassy in Berlin has 
received a number of complaints from American journalists of 
delays in responding to their requests to come to the GDR. No 
U.S. journalists have been expelled in the reporting period. 

All travel outside of Berlin must be approved by the 
Foreign Ministry. This regulation is seldom enforced, and is 
used by the authorities as a legal basis for harassment when 
one is desired. 

Access to information and people remains carefully 
controlled by GDR laws limiting the ability of journalists to 
meet contacts and the ability of private GDR citizens to speak 
with foreigners. 



-90-

Authorization for radio and television journalists to bring 
their own technicians and equipment into the GDR has generally 
been granted. While GDR authorities insist that foreign 
journalists, like other foreigners, are subject to restrictions 
on the printed material they can bring into the GDR, 
journalists generally have had no trouble in bringing in needed 
materials. An international Press Center with facilities open 
to foreign journalists is located in Berlin, and during the 
fairs, in Leipzig. 

No U.S. visas were issued to official GDR correspondents in 
the reporting period. 

Czechoslovakia. The Czechoslovak government's generally 
poor handling of Western journalists in Czechoslovakia has 
continued. Foreign press centers in Prague and Bratislava 
provide little useful information. Access to government 
officials and "newsworthy'' data are sharply restricted . 

The U.S. Embassy in Prague reports that at least two 
Czechoslovak visas for permanent accreditation were granted 
during the reporting period, as well as about two dozen 
short-term visas, mainly to journalists covering the Women's 
Tennis Federation Cup in July. To the embassy's knowledge no 
applications were refused during the reporting period, and no 
American journalists were expelled. In July, however, a 
Washington Post correspondent was interrogated for 40 minutes 
by police after he completed an interview with the mother of 
defector Michal Pivonka, now a U.S. hockey player. 

Eleven American journalists are permanently accredited to 
Czechoslovakia at the present time, representing the Associated 
Press, Detroit Free Press, Financial Times, ARD, New York 
Times, Reuters, Time-Life, U.S. News and World Report, UPI, The 
Voice of America, the Washington Post, and others. CBS and ABC 
TV correspondents are currently waiting for permanent 
non-resident accreditation. In August, the bureau chief of ABC 
News Warsaw applied for non-resident accreditation, but, in 
general, the Czechoslovak government has been reluctant to 
grant permanent accreditation to U.S. television 
representatives. 

There are no travel restrictions for accredited journalists 
except in security areas, however, Czechoslovak authorities 
have not undertaken to improve their travel programs for 
foreign journalists. 

The Czechoslovak government permits radio and television 
journalists to bring their own technicians and equipment, but 
encourages use of locally-supplied technical personnel and 
equipment. Journalists are permitted to carry professional 



-91-

reference material with them but it is usually scrutinized by 
border guards and customs officials on entering and leaving 
Czechoslovakia. 

One U.S. visa was granted to a Czechoslovak correspondent 
for permanent accreditation and a number of visas were issued 
for shorter visits during the reporting period. At present, 
there are three accredited Czechoslovak journalists in the U.S. 

Bulgaria. Poor working conditions and occasional 
harassment of foreign journalists persist in Bulgaria. 
Journalists who seek out news and report it as they find it, 
regardless of whether or not it is favorable to the government 
or obtained from official sources, often are frustrated by the 
authorities. While all areas of Bulgaria are theoretically 
open to journalists, Western journalists are actively 
discouraged from visiting ethnic Turkish areas, except as part 
of officially-sponsored tours. 

There are no ·resident and six non-resident American 
journalists accredited to Bulgaria. Radio and TV journalists 
and film crews are permitted to bring their equipment into the 
country. The government organization which is responsible for 
visiting journalists charges a fee to non-accredited 
journalists for making appointments with officials and others 
in Bulgaria. The average cost for this service is two hundred 
dollars for three days work, and more if the journalist stays 

1longer. 

Cooperation and Exchanges in the Fields of Culture and Education 

This section of Basket III commits the signatories to 
facilitate cultural and educational exchanges, improve access 
to cultural achievements, expand contacts between educational 
institutions, increase international scientific cooperation, 
and encourage the study of foreign languages. 

General Considerations 

Exchanges are an integral aspect of relations among the 
participating CSCE states. The examples listed in this section 
are only a partial accounting of the exchanges and the state of 
cooperation between the United States and the Soviet Union and 
East European countries. The highlights are indicative, 
however, of the scope of exchanges and cooperative ventures -­
both publicly supported and sponsored and strictly private in 
nature -- initiated or in progress during the reporting period. 



-92-

FULBRIGHT AND !REX PROGRAMS 

The following table shows the number of lecturers and 
researchers exchanged during the reporting period under the 
Fulbright and International Research and Exchange Board (!REX) 
programs with the Soviet Union and East European countries. 

Fulbright: From U.S. To U.S. 

Bulgaria 2 5 

Czechoslovakia 5 3 

G.D.R. 0 0 

Hungary 10 16 

Poland 15 18 

Romania 7 0 

Soviet Union 6 6 

!REX: From U.S. To U. S. 

Bulgaria 9 2 

Czechoslovakia 6 12 

G. D.R. 5 11 

Hungary 3 7 

Poland 3 5 

Romania 0 2 

Soviet Union 52 46 

Soviet Union. The major development of this reporting 
period was the initial implementation of exchanges following 
the signing of the U.S.-U.S.S.R. General Exchanges Agreement in 
November 1985 in Geneva. President Reagan's initiative to 
promote people-to-people exchanges has raised hopes for 
increasing contacts between private groups and individuals in 
the two countries. 



-93-

Since the signing of the new exchanges agreement, there has 
been an increase in activity in the field of culture, although, 
as in the previous reporting period, many projects remain under 
discussion. There were several American art exhibits in the 
USSR during the period. The U.S. National Gallery and the 
Hermitage and Pushkin museums exchanged exhibits of the French 
impressionists. The Armand Hammer collection of great masters 
toured several cities in the USSR. A USIA-sponsored exhibit of 
American woodcuts was shown in Moscow and Leningrad. 

The United States designated as official exchanges two 
tours by American performers during the period. In April, 
pianist Vladimir Horowitz gave recitals in Moscow and 
Leningrad. Horowitz's concerts were the the cultural event of 
the year in the USSR. In September, the Paul Winter consort 
gave a series of jazz concerts to enthusiastic audiences in 
Irkutsk, Moscow, and Leningrad. During the same period, the 
Soviet Union sent a number of performing arts groups to the 
U.S., including the Kirov Ballet, the Moiseev Dance 
ensemble,the Ganelin Jazz trio, and the the Moscow State 
Children's Musical theater. 

Despite these and other promising developments, imbalances 
in the number of performing arts exchanges remained in 
U.S.-Soviet cultural relations, with more Soviet groups coming 
to the U.S. than U.S. groups touring the U.S.S.R. This 
imbalance may be alleviated as more U.S. groups schedule 
performances in the USSR. The cultural atmosphere in the USSR 
has become more receptive to exchanges, but Soviet bureaucratic 
inertia is still such a major factor that long delays in 
planning, organization and programs are common and some 
projects remain unrealizable. 

Programs for Russian language study between American 
colleges and universities and Soviet academic institutions such 
as Moscow's Pushkin Institute and Leningrad State University 
remain active. American students travel to Leningrad State 
University for language study under the auspices of the Council 
on International Educational Exchange (CIEE). The American 
council of teachers of Russian (ACTR), Ohio State University, 
and Middlebury College provide opportunities for American 
college students to undertake advanced language study programs 
in Leningrad, as well. Approximately 280 Russian-language 
students from the U.S. will take part in these programs during 
the coming year, a slight increase over participation in 
previous years. Ambitious plans by U.S. organizers for 
dramatic increases in participation were not realized in 
1986-87, since Soviet host institutions claimed they were 
unable to accommodate many additional language students given 
limitations of facilities and teaching staff. 



-94-

Promising developments in people-to people exchanges 
included the Chautauqua town meeting in Latvia, where a U.S. 
delegation of nearly 200 persons interacted with a Soviet 
audience of over 1000 persons over a period of five days. 
Also, the Soviet sister cities organization signed an agreement 
in April with Sister Cities International, initiating 16 
U.S.-Soviet sister city links. 

A small number of Soviet English language and American 
Russian language teachers traveled to the U.S. in both 
government-supported and private exchanges. The American Field 
Service-Ministry of Education exchange of high school language 
teachers, which had been cancelled after the Soviet shootdown 
of KAL flight 007 in 1983, was renewed in 1986-87 and the 
Ministry of Education expressed interest in expanding the 
program from 6 to 10 participants annually from each side. 

The number of participants in official exchange programs, 
including those administered by IREX and the Council for 
International Exchange of scholars (CIES), increased slightly 
(from 60 to approximately 70 for each side), although...minimum 
numbers outlined in the new cultural agreement were not 
achieved. Improvements in Soviet performance were noted, as 
the Ministry of Higher Education brought its procedures for 
nominating, placing and informing scholars of archival access 
and other pertinent data in line with specific timetables 
outlined in the new agreement. Archival access granted to 
scholars also appeared to be more extensive than that given to 
exchanges in the last academic year, but the access has yet to 
be put to the test by scholars, who arrived in the USSR only in 
September. Improvement was also noted in placement of American 
scholars, the majority of whom were assigned to institutions 
they specifically requested. There were no serious cases of 
misassignment and the availability of data on archival access, 
approved research travel, etc., suggested that all U.S. 
exchanges would probably have the minimum conditions necessary 
for successful program completion. Soviet sponsors continued 
to have difficulty in getting Soviet clearances for their own 
grantees to travel, although the number of last-minute 
withdrawals and postponements was much smaller than in recent 
years, and more Soviet scholars traveled in the fall semester 
than had recently been the case. 

The Fulbright Lecturer program appeared to have benefited 
from the improved administrative procedures adopted by the 
Ministry of Higher Education. U.S. lecturers still, however, 
lacked information on faculty consultants assigned to help them 
and on specific courses they would be required to teach. No 
visa denials were noted for U.S. exchangees. Six out of eight 
Soviet lecturers expected to travel in the fall semester of 
1986 did in fact arrive in the U.S., which was a substantial 
improvement over previous years, when last-minute postponements 
and withdrawals were the rule. 



-95-

Romania. Visits, exhibits, films showings, book fairs, 
magazine exchanges and performing arts exchanges all come under 
the U.S.-Romanian Cultural Exchange Agreement or the agreement 
which originally established the American and Romanian 
libraries in the two countries. Film showings are a regular 
feature of the program of the American Library in Bucharest, 
and various exhibitions have been held at the library in the 
past six months. Access to these showings, and the library 
generally, is basically unimpeded, though frequent visitors may 
be questioned and discouraged by the authorities. Invitees to 
film showings cannot attend unless they receive explicit 
approval from authorities. Since implementation of the law 
limiting contacts with foreigners, some Romanians report they 
have been told they should not come to the American library. 
Major U.S. film and art exhibits are scheduled in the next 
fiscal year in Bucharest and a number of other cities. 
American speakers on all topics continue to draw good 
audiences, both at Romanian institutions and at the American 
center. Programs have included a seminar on Arms Control, a 
specialist on East-West Affairs and several economists. 

Most other Western countries report shrinkage of cultural 
exchange programs, with some long-standing activities 
eliminated. Financial restrictions typically are cited by 
Romanian authorities as the reason. Romanian priorities appear 
to exclude academic exchange in non-technical areas. East 
Germany and Yugoslavia also have suffered major reductions in 
their cultural exchange programs with Romania. 

Romanian compliance with the Final Act's provisions on 
translation, publication, and dissemination of written works 
from other states remains poor. Although the Romanian­
Hungarian cultural exchange agreement provides for the 
importation of a large number of Hungarian-language books into 
Romania each year, authorities have interdicted nearly all such 
imports. The U.S.-Romanian Cultural Agreement calls for 
increased exchange of materials for translation and 
publication, but interest in a seminar on the subject, 
initially proposed by the Romanians, seems to have 
disappeared. The Government of Romania has shown no 
inclination to promote dissemination of and access to books, 
films, and other forms of cultural expression . Foreign 
exchange shortages and rigid ideological controls have made it 
unlikely that this situation will change. 

The Romanian Ministry of Education maintains correct 
relations with U.S. authorities, but too often seems reluctant 
to deal with the needs and requirements of American scholars. 
Approval has been granted for only six of the ten American 
Fulbright Professors proposed for this year. American 
researchers continue to experience unreasonable delays in 
getting access to research and archival materials. There are 



-96-

no open-access libraries (other than small neighborhood 
libraries) in Romania, except those associated with diplomatic 
missions. Foreigners, other than official grantees, usually 
are not allowed to use library or archival facilities. 

The number of Romanian professors who have taken up 
Fulbright professorships in the U.S. has gradually declined 
from ten in 1982-83 to five in 1985-86. Six have been promised 
but none have yet been named for the 1986-87 academic year. 
This number stands in stark contrast to ten years ago when the 
Romanians were sending as many as 35 research scholars per year 
to the U.S. The principal reason given for this decline is 
that the teaching load and rules governing extended absences do 
not allow sufficient time for most professors to undertake 
lengthy research projects abroad. A new two-year cultural 
agreement will be renegotiated in December of 1986. 

Poland. There are no official bilateral exchanges between 
the U.S. and Poland. The Government of Poland continues to 
send orchestras, art exhibits and other such ~ttractions to the 
United States, but these activities are commercial 
undertakings, not government-to-government programs. Various 
American musicians and artists continued to visit Poland under 
private arrangements during the reporting period, most notably 
poet Allen Ginsberg and composer Elliot Carter. A favorable 
development in August-September was the USIA-facilitated 
exhibit of photographs by American photographer Paul Caponigro 
in Warsaw and Krakow galleries . A lack of hard currency, 
rather than any concerted attempt to exclude Americans, keeps 
the number of visiting American artists at a modest level. 

Polish publishers continue to publish translations of 
Western authors, although much of what is currently in print 
results from contracts signed several years ago. The lack of 
hard currency and ideological pressures to publish more works 
from ''fraternal socialist countries" contributes to the 
shortage of western books, magazines, films and other sources 
of information. 

The Polish government's cultural policy toward Poland's 
minorities can be described as benign neglect. Although there 
has been a great deal of public attention to the importance of 
Poland's jewish cultural heritage, official attempts to 
preserve it have been limited and archival in nature. Plans 
are underway, however, to establish an institute for the 
history and culture of Jews in Poland at Jagiellonian 
University. Other small national minorities, such as 
Ukrainians, Byelorussians, Tatars, etc., maintain their 
cultural identity almost exclusively through their own efforts. 



-97-

Both government-to-government and private academic 
exchanges continue, although the government of Poland inhibits 
USIA's international visitors (IV) program by forbidding 
private Poles to accept official invitations from the United 
States Government. During the reporting period, however, a 
Polish scientist from the Ministry of Environmental Protection 
was officially invited and took part in the international 
visitors program. This represents the first official Polish 
acknowledgment of the IV program in four years. 

The U.S. Embassy in Warsaw is aware of no problems 
regarding access to archival material experienced by IREX 
scholars. 

Hungary. Cultural relations between Hungary and the U.S. 
continue to expand. "Filmmaking in America" finished a very 
successful tour of four Hungarian provincial cities. Directors 
of the cultural centers who hosted the exhibit competed with 
each other for the highest attendance figures. In return, 
Hungary began a two year tour in the Unit.ea States of its "Gold 
and Silver" exhibit. 

Over the past six months nineteen Hungarians have traveled 
to the U.S. as international visitor grantees, providing some 
of Hungary's most promising politicians and professionals 
contacts with counterparts in the U.S. The program continues 
to expand well beyond the 20 stipulated in the bilateral 
agreement. Hungarian participants are most interested in 
business management, energy and agriculture. 

The Salgo chair in American studies is in its fourth year 
at the Eotvos Lorand University in Budapest. The Fulbright 
program remains at four lecturers and six researchers in each 
direction each year. Additionally, six Fulbright graduate 
students are beginning studies in both countries, in the fields 
of literature, drama, music, economics, medicine, and 
sociology. The Universities in Pees and Szeged continue to ask 
for American lecturers, and we will place an American 
literature specialist in Szeged this academic year. A new 
lectureship in economics opened up at the Karl-Marx University 
and several American universities have sent representatives to 
Hungary to develope private exchange programs. Hungarian 
students at all levels are interested in studying in the U.S., 
particularly in fields where the U.S. is prominent or for which 
there is little opportunity to study in Hungary. Currently 
there are many solid university-to-university relationships. 
The major problem is money, and Hungarian students must have 
complete funding from American universities if they hope to 
study in the U.S. Currently five students, both undergraduates 
and graduates, are beginning studies in the U.S. 



-98-

German Democratic Republic. The GDR continues to maintain 
rigid control over access to its institutions, and all cultural 
proposals must be submitted through the Foreign Ministry. The 
process of internal review is painfully slow, and creates 
confusion and delays. People are discouraged from cooperating 
with the U.S Embassy in Berlin directly, and are denied any 
freedom of action. The GDR continues to assert that cultural 
relations should be arranged only under a bilateral cultural 
agreement, and ad hoc arrangements outside of such an agreement 
remain difficult to arrange . Certain programs proposed could 
readily have been arranged by the GDR but were refused for 
political reasons. Private exchanges are discouraged by the 
GDR, unless they bring hard currency earnings to the country. 
During the reporting period, GDR writers invited to American 
universities and certain artists nominated for participation in 
the Embassy's international visitor program have been denied 
permission to travel. 

The GDR views culture as a means of propagating communist 
ideology. The state carefully considers every cultural program 
in the light of political and ideological considerations. 
Except for cultural programs transmitted from abroad via 
television or radio, which by their nature cannot be controlled 
at the borders, all cultural offerings must be approved by 
state authorities before being made available to local 
audiences. The circulation of all unapproved books, films, 
publications and other forms of cultural expression is 
forbidden. The government makes available those elements of 
foreign culture which it considers favorable to its world view 
by providing subsidies and arranging publication and 
distribution of materials. All other cultural products are not 
only discouraged, but actively proscribed. Invitational film 
showings in the U.S. Embassy in Berlin are open only to 
individu a l s who receive permission to attend from the 
authorities. 

The United States has had only limited success in setting 
up and maintaining exchanges in the reporting period. U.S. 
cultural figures have not been able to address GDR audiences or 
to lecture at GDR universities except under ostensibly private 
university-to-university agreements in which the embassy's role 
was indirect . The U.S. has regularly assisted with the 
scheduling of lectures for GDR writers, filmmakers and 
musicians in the U.S. 

Approval has been given for a major U.S. film exhibit 
requested by the Embassy in 1984, and arrangements are nearing 
completion for a spring 1987 showing. There is occasional 
commercial American participation in GDR cultural festivals, 
and while there are no existing performing arts exchanges, some 
travel of performing artists is arranged through the U.S.-GDR 
Friendship Society. Several institutions exchange publications 
under non-governmental (at least on the U.S. side) programs. 



-99-

Bilateral relations in the field of education have remained 
relatively constant over the reporting period. Although there 
are no governmental programs, academic exchanges in the GDR are 
organized under the IREX program, as direct university-to­
university programs, or under the limited National Academy of 
Sciences exchange agreement. The several American institutions 
involved have indicated interest in expanding the scope of 
these programs but have been critical of the GDR efforts to 
keep American participants in the GDR institutions as separate 
as possible from colleagues and distant from students. 
Exchanges are underway between Johns Hopkins and Humboldt, 
between Kent State and Leipzig, between Brown and Rostock, and 
between Colby College and Schiller University. The GDR-U.S. 
Friendship Society also has a limited number of scholarships 
for U.S. students. 

IREX provides sixty man-months of exchanges in each 
direction. In general, the GDR side has provided access to 
library and archival material requested, except in the case of 
archives under the control of the Ministry of the Interior, 
which has major historical holdings. Scholars not under the 
IREX program or a university-to-university program seldom can 
arrange access to GDR materials or obtain permission to 
interview individuals. In general, however, after an academic 
or research program has received the necessary clearances, the 
GDR authorities are scrupulous in assisting the scholar in 
carrying it through. 

The GDR has recently accepted the U.S. Embassy in Berlin's 
proposal to establish a modest Fulbright exchange program. 
Decisions concerning implementation are currently being 
negotiated. 

Czechoslovakia. Overall bilateral relations in the field 
of culture and education have shown some improvement during the 
reporting period. On April 15, 1986, the Czechoslovak 
government and U.S. signed their first Bilateral Exchanges 
Agreement and Program Document. The Agreement has expanded 
exchanges in the fields of social science and the humanities as 
well as in science and technology. Despite some strain in 
implementation, there will be eleven American Fulbright 
scholars in Czechoslovakia by January and an equivalent number 
of Czechoslovak exchanges in the U.S. 

Several embassy-sponsored American exhibits were mounted 
with the cooperation of Czechoslovak authorities. In the 
spring, "Architecture Today" was hosted by organizations in 
Bratislava and Prague . In April, Kosice was the venue for a 
major fine arts exhibition by American Indian artists Allen 
Houser and Dan Namingha. A large English teaching materials 
book display "TEFL/TESL" was seen by teaching specialists in 



-100-

Bratislava and at three English teaching summer seminars. In 
addition, the Czechoslovak government has agreed to host two 
major USIA exhibits, "American Woodcuts" and "American Theater 
today." 

American performers continue to appear in Czechoslovakia on 
a commercial basis, most notably during the annual Prague 
spring festival. In June the Czechoslovak authorities 
programmed "American Ambassador" pianist Stephen Drury, the 
first official embassy-sponsored concert in cooperation with 
the Czechoslovak government since 1978. 

Czechoslovak authorities have shown interest in several 
visits by Czechoslovak specialists to the U.S. under the 
international visitors program. Five Czechoslovaks traveled to 
the U.S. in the reporting period for programs in literature, 
dramatic arts, library science, and environmental protection, 
and one noted translator and author attended the Iowa Writer's 
Workshop. One film director attended a multi-regional project 
on film, and yet another specialist will attend a project on 
the teaching of English as a _foreign language during this 
reporting period. 

The Ministry of Foreign Affairs and the Czech and Slovak 
ministries of education have been a bit less reluctant to 
accept embassy programming of American specialists in American 
literature and other fields at Czechoslovak institutions, 
although many embassy letters regarding the possibility of 
programming these speakers still go unanswered. Nevertheless, 
some of the eight speakers the Embassy managed to program 
during the reporting period were also programmed at the 
American Embassy Library in Prague, and authorities did not 
object to attendance at these lectures by Czechoslovak citizens. 

While the Czechoslovak government undertakes to disseminate 
and translate written works from socialist countries, American 
literature in translation, found at many bookstores, seems 
chosen with an eye to its negative view of American society 
rather than for its literary merit. A number of quality U.S. 
bestsellers do get translated nevertheless, and American 
fiction is translated quite regularly in the magazine, "World 
Literature." Customs duties have not been lowered to promote 
the dissemination of and access to books, films and other forms 
of cultural expression from the U.S. 

During the reporting period, four American Fulbright 
scholars arrived to take positions in Czechoslovak 
institutions. By January the nearly full complement of eleven 
scholars will be in place in each country. This summer there 
was no expansion in the English-teaching seminars held in 
Czechoslovakia, in which four American lecturers participated 
with embassy support, although the new exchanges agreement 



-101-

allowed for up to ten specialists to participate each summer. 
Exchanges under the IREX program have not increased during the 
reporting period, but Some progress was seen in direct 
university affiliations. 

The Embassy received no complaints during the reporting 
period from U.S. grantees regarding access to archives or 
libraries. 

Bulgaria. The Bulgarian government continues to construe the 
U.S.-Bulgarian Bilateral Cultural Agreement narrowly in an 
attempt to limit the access of the U.S. Embassy in Sofia to 
Bulgarian media and cultural institutions. 

Popular demand for the USIA Bulgarian-language publication 
"Spectur'' is growing and embassy distribution of "Spectur" has 
risen from six thousand to eight thousand copies per quarter. 

Bulgarian authorities have to an extent relaxed 
bureaucratic blocks in tbe way of the USIA-sponsored visitor's 
program. The embassy was able to place four such visitors in 
FY 1986, as opposed to only one in FY 1986. A performing arts 
group, the first USIA-sponsored group in several years, and two 
U.S. exhibits were presented to Bulgarian audiences during the 
reporting period, as well. 


